tiistai 21. helmikuuta 2012

Los Campesinos! - Hello Sadness (2011)



Pakko kai se on tunnustaa – en ole vielä edes kaksikymppinen mutta suorastaan rakastan nostalgiaa. Ajattelen jo lukiovuosiakin ”vanhoina kunnon aikoina, ah ja voih”, vaikka oikeastihan samat ihmiset ovat tavoitettavissa edelleen koko ajan. Saati sitten yläastetta, tuota kapinavaiheistani suurinta, tuota mustavalkoista totuuksien ja huijausten maailmaa! Siitäkin uhosta on jo niin kauan!

Tai itse asiassa ei ole. Siitä on vaivaiset neljä vuotta eikä se ole yhtään mitään.

Oi, kunpa Los Campesinos! olisi julkaissut Hello Sadness –levynsä jo niihin aikoihin kun minä piirsin sarjakuvahahmoja matematiikan testiin, jossa kysyttiin polynomien yhteenlaskua. Olisin tarvinnut tätä musiikkia silloin! Selvä, nyt puhutaan suht suoraviivaisesta indiepopista, jossa lauletaan nimenomaan kaksikymppisen elämän vaikeuksista. Silti etenkin Hello Sadness on Los Campenisok!sen (heheh, huomatkaa keksimäni taivutusmuoto) albumeista se, joka koukuttavine melodioineen ja jousineen saa minut palaamaan takaisin koulun penkkiin. Niihin aikoihin, kun vielä pukeuduin huppareihin ja luukutin Arcade Firen Funeralia rakkaan äitini kiusaksi.

Nuoren maailmahan on juuri tätä – rakastumisia, lähinnä epäonnistuneita sellaisia, uhoa, itsesääliä, liioiteltuja uhkakuvia. Kun Gareth Campesinos! laulaa käsien polttamisesta zipolla ja deodorantilla, tai siitä raastavasta tunteesta kun astelee sisään teurastamolle ja näkee omat sisälmyksensä roikkuvan koukuista, on selvää että tämä on nyt se mittakaava jossa liikutaan. Tältä ne sydänsurut tuntuvat, eikä viesti tulisi perille laisinkaan toteamalla ”nyt tuntuu pahalta”. Tunnistan moisen liioittelun itsestänikin, ja kuten minäkin silloin joskus, myös tämä bändi on tosissaan. Musiikkihan on paikoittain oikein tanssittavaa ja pirteää, eikä mitenkään erityisen ”vaikeaa”, mutta sanoitukset ovat aidon masentavia vailla ironian häivää. Koska niinhän se menee.


 ”By your hand is the only end I foresee”, laulaa Gareth ja minä olen sulaa vahaa. ”She vomits down my rental tux, oh I’m not sure if it’s love anymore” ja tanssin vahana ympäri seiniä. Mukavaa että asiat sanotaan kerrankin suoraan ja selvästi! Olen viisitoista ja ihan saamerin rakastunut. Kirjoitan lauluja tyttöystävästäsi ja elämä on pitkä aika mutta nuoruus niin kovin lyhyt. Levyn alkupuoli on täynnä jalan vipattamaan saavia indiesöpöilyjä, joskin juuri sillä parikymppisten julkealla asenteella. Nimibiisi Hello Sadness on kenties yhtyeen parhaita; koukku ”goodbye courage, hello sadness” määrittelee ihmisen nuoruuden neljällä sanalla.

Jonkinlaisena vedenjakajana toimivat hitaammat kappaleet Every Defeat A Divorce (Three Lions) ja Hate For The Island muistuttavat, että toki yhtyeessä on kyse muustakin, esimerkiksi jalkapallosta ja Englannista. Ja kyllä, hyvin brittiläistä tämä musiikki onkin, joskaan ei mitenkään romanttisella tavalla. Jälleen kerran voin syvästi samaistua sanoituksiin nuoruuteni kautta; kun Gareth toivoo kotimaansa hukkuvan valtamereen, niin hän toistaa varmasti lähes jokaisen teinin suurimman toiveen. Kotiseutuvihahan on tärkeä osa nuoruutta, on päästävä pois ja kauemmas.

Levy sisältää yhden omista vuoden 2011 tärkeimmistä kappaleistani. To Tundra osoittaa sellaista tyylitajua joka saa minut polvilleni. ”We fake our concern and speak softly as a surgeons tells wife to cancel her plans” – terävä havainto vanhenemisesta ja siitä, kun lapsuus on jo takana. Musiikillisestikin kappaleessa on jotain uutta, sen jammaavassa taustakilkutuksessa on ripaus talvista Björkiä.

Levy alkaa ja päättyy samasta kohdasta; söpöyden ja ahdistavuuden leikkaamispisteestä. Itseäni tämä on miellyttänyt aina, esimerkiksi masentavat slaavilaiset lastenlaulut ovat suosikkejani. Hello Sadness sisältää suuria tunteita, suuria ja liioiteltuja, mutta silti aivan tosia.

 
Aivan lopuksi vielä kaunis kuva omasta nuoruudestani

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti