Harvoin
olen odottanut minkään suosikkiyhtyeeni keikkaa niin analyyttisin mielin kuin
Zola Jesuksen Tavastian vierailua. Pohdin niin paljon sitä, miltä teatraalinen
goottipop kuulostaisi livetilanteessa, että unohdin odottaa fanityttömäisesti
koko tapahtumaa. Miten kaikki se massiivinen synavyörytys ja oopperamainen
laulu pääsisivät oikeuksiinsa Tavastialla? Keikalla musiikin voima tiivistyikin
alle 160-senttiseen, paljasvarpaiseen Nika Roza Danilovaan, eli taiteilijanimi
Zola Jesukseen, joka korvasi pituutensa alkukantaisella energialla - ja
tietysti myös hyökyaallon kokoisella äänellään.
Parhaat
hetket Zola Jesuksen Stridulum II - ja Conatus-levyillä muodostuvat vuoristojen
kokoisista tunteista. Nyt ei kuitenkaan puhuta mistään tavallisista
sydänsuruista; oopperaopintonsa jonkin aikaa sitten keskeyttänyt Danilova kun
tarjoilee tunteet äärimmäisen dramatisoituina, aivan kuin esiintyisi katsomon
edessä. Siitä oli kyse myös Tavastialla. Kun hän karjuu eturiviin "oh it
hurts, oh it hurts", on tunteeseen vaikea samaistua. Niin rutinoituneesti
ja kepeästi hän sen tekee, kuin jaksamatta eläytyä täysillä. Jollain tapaa Zola
Jesuksen keikka tuntuukin oopperaesitykseltä; eiväthän oopperankaan esiintyjät
koeta esittää tunteita täysin realistisesti. Danilova ulvoo ja karjuu, eikä pysy
hetkeäkään paikallaan.
Jylhää
lauluääntä säestävät kahdet koskettimet, raivokkaana takovat rummut, sekä hento
viulu. Näistä elementeistä musiikki koostuu levyilläkin, mutta nyt ääripäät
kuuluvat selvemmin. Vihainen rytmi on entistä enemmän pääalalla, se hukuttaa
laulun ja saa minut kiroamaan korvatulppien kotiin jäämistä. Viulu taistelee
näkyvyydestään. Sitä soittaa surumielinen, mustiin pukeutunut nainen, joka ei
kertaakaan katso yleisöön. Ensimmäisistä hetkistä alkaen on selvää, kuka
esittää illan pääosan; kun Zola Jesus astuu lavalle valkoisessa kaavussaan
Swords-insrumentaalin säestämänä, on vaikea olla liikuttumatta. Hän ei tänään
juuri esittele soittotaitojaan (joita muuten löytyy), vaan keskittyy yleisön
villitsemiseen.
Heti
intron jälkeen pamahtaa soimaan Avalanche. Tämä alleviivaa uuden Conatus-levyn
tärkeyttä, ja siihen setin pääpaino kallistuukin. Conatuksen kappaleet soivat uskomattoman
jylhänä, Danilovan äänen kasvaessa paljon Tavastian salia suuremmaksi. Miten on
mahdollista, että niin pienestä naisesta lähtee niin julmetun paljon volyymia? Livebändi
tukee sitä tyylikkään rosoisesti, minkä todistaa esimerkiksi In Your Naturen paljon
levyversiota raivoisampi soitanta. Hikikomori ja Ixode ovat myös keikan emotionaalisia
tukipilareita; Danilova mongertaa siansaksaa korvia takovan biitin ja
surumielisen viulun päälle, ja minä pidättelen itkua tanssien. Conatuksen
äänimaisemat toimivat siis livenäkin, ja omat ennakkopelkoni jäivät turhiksi. Ainoastaan
setin viimeinen Vessel lässähtää kasaan, mikä on harmi, sillä se lukeutuu viime
vuoden hienoimpiin kappaleisiin. Sen lopun breakdownin aikana Danilova nappaa kapulat
ja alkaa hakata voimiensa takaa rumpuja, mutta silti tunne ei välity läheskään
niin hyvin kuin studioversiossa. Livesovitus jää ontoksi.
Danilova
ei pelkää irrotella lavalla, mikä luo musiikkiin uudenlaista syvyyttä. Milloin
hän käpertyy kerälle maahan ja vaikeroi, milloin hyppii lavan puolelta
toiselle, milloin pysähtyy tuijottamaan eturiviläisiä silmiin ja osoittamaan
karjuntansa heille. Pakko myös mainita, että hänen mahtailevat tanssimuuvinsa
voisivat sopia Onnelan parketeille, mutta toimivat kummalla tavalla myös nyt. Seekir-kappaleen
aikana Danilova loikkaa yleisön sekaan ja aloittaa raivokkaan reivauksen. Yleisö
jää valitettavasti vain tuijottamaan eteensä, kun Danilovan valkoinen päälaki
pomppii ympäri tanssilattiaa.
Conatus
II –levyltä poimitut vanhat suosikit herättävät salia eloon. Sea Talk on
ainoita kappaleita, jotka saavat kirvoitettua pienen yhteislaulutuokion. Niihin
lukeutuu myös Night, jota allekirjoittaneen oli ensin vaikea tunnistaa melun ja
rumpujen alta. Nämä kuulostavat hiotuilta ja harjoitelluilta, ja etenkin Night
on tyylipuhdas esitys ilman sen kummempia kommervenkkeja. Kliinisyys kuitenkin
vältetään. Encoreen jätetty Skin on kauneudessaan jotain aivan ainutlaatuista; Danilova
siirtyy ensimmäistä kertaa itse koskettimien taakse ja esittää viulun
avustamana yhden hienoimmista kappaleistaan. ”Skin come off, I’ve had enough,
skin come off” hän laulaa, eikä saa hillittyä kasvavaa ääntään. Tämän jälkeen
pienoisena yllätyksenä soitettu Poor Animal lämmittää yleisön vielä kerran,
ennen kuin sen on siirryttävä ulos takatalven lumipyryyn. Vielä
Rautatieasemallakaan en osaa täysin eritellä, mitä juuri kuulin; ainakin
tanssittavaa pop-musiikkia, goottivivahteita ja dramatiikkaa tarpeeksi
täyttämään kaikki Kansallisteatterin näyttämöt.
Nauttikaa jälleen kerran lo-fi-kuvista. Tai vähemmän kauniisti sanottuna, iPhone-kuvista (jotka näpsi Arttu Manninen, vakiokuvaajani)
VastaaPoistaei ollu instagram tällä kertaa!!!! eikä tosin myöskään hdr........
VastaaPoistat. ardu